De iPhone bestaat in 2017 tien jaar.
De tiende editie die op 12 september aanstaande wordt gelanceerd, waarschijnlijk onder de naam iPhone 8, heeft een diepere betekenis voor Apple. Ook financieel.
Onderstaande grafiek van financieel analist Robert Cihra van Guggenheim Securities laat zien wat de grootste financiële kopzorg is van Apple en waarom de nieuwe iPhone zo belangrijk is – even voor de duidelijkheid: het gaat dan niet over een gebrek aan opgepot vermogen, want Apple is nog altijd een stinkend rijk bedrijf met zo’n 76 miljard dollar aan contanten in kas, medio dit jaar.
De grafiek (nog even verder scrollen) belicht iets anders: de omzetgroei van Apple, uitgesplitst per product. De cijfers zijn in absolute bedragen. De y-as moet je lezen als miljard dollar. De omzet uit de iPhone steeg in het boekjaar 2015 bijvoorbeeld met ruim 50 miljard dollar tot 155 miljard dollar – dit op een totale omzet van 234 miljard dollar dat jaar.
De grafiek laat goed zien dat de bijdrage aan de omzetgroei van verschillende Apple-producten in de afgelopen jaren is afgenomen. In het boekjaar 2016 was er ook bij de iPhone een grote omslag: een dalende omzet. Daardoor zakte de totale jaaromzet van Apple tot 216 miljard dollar.
De enige activiteiten die in 2016 omzetgroei lieten zien bij Apple waren de diensten (waaronder apps, muziek en tv) en de software voor iTunes.
Er staat dus veel op het spel bij de introductie van Apple's nieuwe smartphones op 12 september. Als die niet zorgen voor omzetgroei, dan groeit Apple niet.
iPhone 8 is cruciaal
Apple staat voor een grote uitdaging. Uit de volgende grafiek van Deutsche Bank blijkt bijvoorbeeld dat de verkopen van de iPhone vaak minder hard groeien vergeleken met de totale smartphonemarkt - en de marktgroei is de afgelopen jaren vertraagd. De iPhone 8 moet die trend dus doorbreken.
Apple groeit momenteel alleen met diensten. Als Apple hetzelfde verdienmodel zou hanteren als Google en Facebook - namelijk: advertenties - zou die groei nog veel groter kunnen zijn. Apple had een advertentiesysteem kunnen bouwen rond diensten zoals muziek, tv, films en apps. Maar daar heeft Apple bewust van afgezien.
In december 2016 stopte Apple met iAd, het advertentienetwerk voor apps. De impliciete boodschap was: wij zijn niet geïnteresseerd in advertentie-inkomsten.
Apple houdt er een geheel andere filosofie op na. Die is gestoeld op het aanbieden van producten van hoge kwaliteit en het bewaken van de privacy van klanten. Dat laatste is lastig, als je met een advertentiemodel werkt.
Maar de verkoop van producten levert Apple geen groei meer op. Het toevoegen van advertenties aan de inkomsten is niet echt een alternatief. Analist Cihra van Guggenheim beschrijft het dilemma als volgt:
"... Apple can't make it up on advertising, since in contrast to consumer Internet companies like Alphabet (GOOG, NC, $922.90) and Facebook (FB, NC, $171.18), whose very business models are based on giving away their service for free to then monetize users via advertising, Apple's customers already paid up for their products. So any follow-on services need to justify their added cost, which is one of the reasons we expect Apple to heavily promote its unique strengths in augmented reality (AR)/ARKit and start spending on exclusive original TV content for its streaming subscribers."
Cihra denkt dat de iPhone 8 Apple gaat helpen, maar het bedrijf wordt daarmee nóg afhankelijker van zijn smartphone. Naar verwachting leveren nieuwe iPhones straks liefst 66 procent van de omzetgroei van Apple, tegen een historisch gemiddelde van 62 procent, aldus analist Cihra.
Het verwachte prijskaartje van 1.000 dollar per iPhone heeft ook een andere implicatie. Apple moet via apps en muziek hogere opbrengsten per iPhone boeken dan ooit.
LEES OOK Dit gelekte document laat zien hoe Apple beslist om je iPhone wel of niet te repareren